Tips til en god kundeoplevelse

Få gode tips til, hvordan du giver kunden en god oplevelse, som baner vejen for et langt samarbejde. En god kundeoplevelse er vigtig, da en ny undersøgelse fra Bolius viser, at de fleste danskere vælger en håndværker de enten kender eller har fået anbefalet af andre.

En kunde for livet

Er du pålidelig? Og leverer du et flot stykke malerarbejde? Så har du sandsynligvis mange gengangere blandt dine kunder.

Blandt de cirka 3000 adspurgte personer i Bolius Boligejeranalyse fra 2018 svarer størstedelen, at de oftest vælger en håndværker, som de enten kender eller har fået anbefalet.

Så hvad spiller ind for at skabe den gode kundeoplevelse? Det har vi 3 tips til her.

3 tips til den gode kundeoplevelse

Måske bruger du allerede de 3 tips i forvejen. Ikke desto mindre kan det være godt at få dem genopfrisket.

1) Rådgivning: Husk dialogen og fortæl dine kunder om produkter, materialer, arbejdsmetode, vedligeholdelse og garantier, inden du begynder på projektet. 

Fortæl fx om eventuelle nuanceforskelle ved forskellige overflader og, hvordan man bedst rengør og vedligeholder sine nymalede vægge og træværk. 

Så er det langt nemmere at skabe realistiske kundeforventninger til slutresultatet. 

2) Få aftalen på skrift: Når du har gennemgået projektet så husk at få skrevet ned, hvilket arbejde der skal udføres og hvor. 

Både du, kunden og evt. andre malere på projektet bør have en kopi af det aftalte arbejde. Så undgår du ærgerlige misforståelser om, hvilken væg der skulle have været blå.

3) Inviter kunden på besøg: For kunden er det ikke altid en selvfølge, at de er velkomne, mens du arbejder.

Når du inviterer kunden på besøg under arbejdet, signalerer du samtidig, at du ikke er bange for at vise dit arbejde frem – det skaber ro og tryghed hos kunden.

Det er desuden også langt nemmere at rette eventuelle småfejl, når du allerede er hos kunden fremfor at skulle forbi igen på et senere tidspunkt. 

Kundereaktionen

Bruger du allerede de 3 tips i forvejen, kan du prøve at være opmærksom på, hvordan kunderne reagerer, hvis du gør endnu mere ud af dialog og rådgivning.