Farver med forbindelse
Navn: Fie Hetting
Bor: Østerbro, København
Profession: Head of Design, Flügger
Familie: Bor med sin mand, en treårig og en nyfødt baby
Kendetegn: Tænker i helheder. Farvefølsom. Detaljeorienteret
“Det vigtigste for mig er ikke, hvor mange farver man bruger, men at de hænger sammen. Når helheden er på plads, kan man variere. Så bliver det ikke bare et hus fyldt med tilfældige valg, men et sted hvor alt har en forbindelse.”
Fra impuls til plan
Alt begynder med en impuls. En tanke om hvordan farver kan binde et hjem sammen. For Fie Hetting, Head of Design i Flügger, blev næste skridt at lægge en plan, et moodboard der kunne definere hele huset. Hun beskriver det som en slags nøgle, fordi rummene hænger sammen, og en plan gør det lettere at få helheden til at åbne sig.
Basen blev Warm Nara Flügger 80. En blød off white på vægge og lofter. Den er til stede uden at presse sig på, en neutral flade der bærer alt andet.
“Mange farver kan fungere, hvis man har en plan. Binder man det hele sammen, kan variationen skabe ro, og det bliver lettere at gå til. Jeg ser det som en holistisk indretning, hvor man tænker helheden.”
Trappen som bærende væg
Husets trappe blev afgørende. Malet i Earth Green fra DETALE står den som en lodret akse gennem etagerne. Valget betød, at de andre farver blev valgt oppe imod den.
Det gamle træværk fik farven Moss Flügger 80, en kølig grøn der viderefører tonen i døre og paneler. På den måde samles rummene, så bevægelsen fra etage til etage bliver en del af fortællingen.
”Når trappen bliver grøn, skal resten passe til trappen. Den er gennemgående, man kan ikke gemme den væk. Den bestemmer hvordan farverne omkring den skal opføre sig.”
Køkken og stue i hvilende lys
I køkkenet på stueetagen står væggene i Warm Nara Flügger 80, mens træværket er malet i Moss Flügger 80.
På første sal ligger stuen. Her er væggene også i Warm Nara, men træværket er malet i Truffle Flügger 80. Det giver et andet spil mod dagslyset, og møbler og kunst får lov til at stå frem mod de malede flader.
“De rum man bruger mest, skal have en base der kan holde til både hverdagen og alle de ting man samler. Warm Nara tager imod lyset og giver noget tilbage. Den gør at detaljerne står klarere. Jeg kan godt lide når et rum overrasker lidt, og når materialer og lys arbejder sammen, så det får karakter.”
Stilhed bygget af modsætninger
Soveværelset viser hvordan kontraster kan skabe ro. Væggene står i Arken, en lys blå, mens gulvet er malet i Mocha Flügger 80, en dyb brungrøn der fortsætter op ad paneler og radiatorer. På papiret kunne det virke voldsomt, men i rummet er udtrykket stille.
“Jeg kan godt lide når et rum overrasker lidt. Når man skriver Arken og Mocha på samme linje, ser det næsten brutalt ud. Men i praksis er det ikke tungt. Den blå holder sig lys, og den mørke base ligger roligt. Sammen skaber de en stemning der gør, at rummet bliver et sted man kan trække sig tilbage.”
Legens regler
I børneværelset bliver tonen mere legende. Teksturen på vægge og loft giver liv og bevægelse, mens genbrugsfund og gulvet holder sammen på rummet. Helheden er fyldt med farver, men stadig bundet til resten af huset.
“Vi brugte KABRIC Mushroom på vægge og loft for at få en base med dybde. Genbrugsfund fik nyt liv med maling, et skab i Flügger 80 Bornholm, et bord i Bloody Mary, en kommode i Stockholm, og gulvet i Pale Olive binder det hele sammen. Alt skal ikke være roligt i et børneværelse, men det skal hænge sammen. Når man har en plan, bliver det meget lettere at få farverne til at spille sammen.”
Bloom bag lukkede døre
Badeværelset er holdt i Bloom, en rosa grå tone tæt på fliserne. Gæstetoilettet står helt i KABRIC Pale Beach, loft, vægge og gulv i samme nuance. Selv spisebordet i stuen er behandlet med Pale Beach, så forbindelsen fortsætter gennem huset.
"På badeværelset valgte jeg Bloom, fordi den ligger tæt på flisernes tone og passer til det, der var i forvejen. Den er sart rosa grå, uden at blive for pink, og den giver et roligt udtryk. På gæstetoilettet tog vi Pale Beach hele vejen rundt, loft, vægge og gulv. Det er et meget lille rum, og der giver det en fin effekt. Jeg kan også godt lide, at Pale Beach går igen på spisebordet, hvor vi har forseglet overfladen, så den holder til hverdagen. Det binder tingene sammen.”
Kontraster forenes … Rispapir mod stål
Kontrasten er bevidst. Det hårde og det bløde. Det tekniske lys og den lette skærm. Farverne får lov til at samle det hele, mens det malede træværk skaber … hjemlighed.
“Jeg kan godt lide kontraster. Det hårde stål fra køkkenet sammen med organiske former og materialer. Vi har stålspots, og jeg er vild med rispapirslamper. Det er mødet mellem dem, der gør det interessant. Farverne binder det sammen, og det malede træværk giver en stærk hjemlig følelse.”
Farvetip fra Østerbro …
“Mange tror, at hvis alt bare er hvidt, så bliver det roligt. Men det gør det modsatte. Når fladerne får farve, giver det varme og identitet, uden at det behøver at blive voldsomt. Det handler om at vælge en base og så lade farverne spille sammen, så helheden holder.”

















