Farvefølelser og forvandlinger
Navn: Sara Garanty
Bor: I Stockholm, Sverige
Profession: Farvekonsulent og indretningsarkitekt, med speciale i farvepsykologi
Uddannelse: Interior design og farvepsykologi, Barcelona
Kendetegn: Maler vægge som terapi. Farverne i hjemmet er valgt ud fra psykiske tilstande.
Portal til en anden dimension
Det føles ikke som at træde ind i en lejlighed. Det føles som at træde ind i et sind. Et sted, hvor farverne ikke bare bliver på væggene, men overskrider dem. Som om de trænger ud. Skifter form. Tilstand. Dimension. De sidder ikke fast i malingen. De bevæger sig. Ind i én. Gør noget ved én.
Allerede i entréen rammer en dyb blå én, og når man drejer til højre, udfolder et vægmaleri sig . Skabt i samarbejde med kunstneren Amandah L'Narte. Som en overgang til en ny stemning.
Formålet er klokkeklart: “Jeg ville skabe et rum, hvor det føles som at træde ind i en anden dimension. Et sted, hvor man kan trække vejret, og hvor sindet får lov at falde til ro.”
Selve maleriet rummer 18 forskellige farver, heriblandt Flügger 1458, Flügger 1447, Arne Aksel Prince, Arne Aksel Japan og Flügger 1352. De mange lag i maleriet understøtter følelsen af transformation … transitioner … uden at låse beskueren fast i én bestemt fortolkning.
Når man træder ind i Saras hjem, føles det som at åbne en dagbog skrevet i farver. Et manifest skabt af nuancer. Hvert hjørne, hver tone, hver overflade bærer spor af et rigt indre liv.
”Man forstår ikke helt, hvordan farver hænger sammen. Hvordan de spiller sammen. Hvordan de spiller imod hinanden. Og hvordan de spiller med lyset. I lejligheden, boligen, huset. Farve er en hel videnskab.”
Et hjem designet til forskellige sindelag
Sara beskriver farver som meget mere end blot maling på væggen.
“For mig er farve ikke bare en overflade. Det er en frekvens og vibration, som påvirker dine følelser.”
I stuen har hun malet væggene i en støvet lyserød nuance ved navn “Pink Picnic” og loftet i en lidt mørkere rosa tone (“Flamingo”) for at skabe kontrast. Dyb vinrød på paneler og karme skaber modspil til de lyse rosatoner, mens en mintgrøn dør tilfører et legende udtryk.
“Det er ret dystert i samfundet lige nu … og pink er den mest humørløftende farve.” Hun bemærker, at man bliver glad og energisk af den … som at åbne en flaske champagne: boblende, boblende glæde.
“Jeg har altid haft det svært med pink, men den her nuance … den får mig til at give slip!”
Den er ikke sød. Den er afvæbnende. Som første indånding efter afstand. “Det minder mig om mit teenageværelse. Der var også rosa, men det her er anderledes. Det er ikke romantisk, det er mere … en pause. En måde at komme hjem til sig selv.”
En gul til sindets pusterum
I køkkenet hersker en blød gul nuance. En af Saras absolutte favoritter. Den løfter humøret og skaber energi, men har også et selvtillidsboost indbygget.
“Den føles ikke som en farve, der maser sig på. Den er mild, åben. Lidt som et indre åndedræt.”
Den er nøje udvalgt, fordi den fremkalder et minde om barndommens varme sol og grønne blade. Et minde, hun bærer med sig som en farvekode gennem livet.
“Jeg har sådan et barndomsminde… Jeg er måske syv år gammel. Vi er i Värmland, og jeg står på en bro. Solen rammer mig i nakken, og der er en helt særlig grøn-gul tone i landskabet. Den farve har aldrig forladt mig.”
Den gule fungerer som en nænsom forlænger af dagslyset.
Farver som følelsesværktøj
For Sara har farver magten til at ændre vores sindstilstand. Selv vægfarven kan berolige et stresset nervesystem eller aktivere et kreativt fokus.
“Hvis jeg maler noget over, er det ikke fordi jeg fortryder. Det er fordi jeg er et andet sted nu.”
Farverne får lov at komme og gå. Ingen farve er permanent. Men de opstår aldrig uden årsag.
Sara arbejder professionelt med farvernes verden.
“Jeg plejer at sige, at jeg har mange titler. Nogle gange siger jeg, at jeg er kolorist, farveekspert, farvepsykolog, farvekonsulent.”
Det første spørgsmål i ethvert projekt lyder: “Hvad vil du opnå i det her rum? Hvilken følelse skal det give dig?” Først derefter vælger hun farverne.
“Det handler ikke bare om, at det skal blive smukt … Det første spørgsmål er altid: Hvad vil du føle i det her rum?”
Farver frem for frygt
Mange mennesker er bange for farver, erkender Sara.
“Det, folk oftest har det svært med, er, at de er bange for farver.”
Det er sjældent bevidst frygt, snarere en usikkerhed. En tvivl om, hvordan man arbejder med nuancer og lys. Netop derfor guider Sara sine kunder nænsomt ud af komfortzonen. Hun forklarer, hvordan bestemte kulører kan påvirke vores sind: blå skaber ro og fokus, grøn giver balance og velvære, gul fremmer glæde og læring, mens rød vækker energi.
Men kan overstimulere, hvis den dominerer. For hende er farver ikke pynt, men et fundamentalt livsvilkår.
“Farver er lige så vigtige som søvn og kost.”
Saras tilgang er intuitiv og kropsligt forankret… En praksis, hvor sanserne får lov til at lede.
“Jeg maler ikke for andre. Jeg tager ikke billeder til Instagram. Det her handler om mig. Mit behov for ro.”
Fra Värmland til Barcelona til Stockholm
Sara voksede op i en grå forstad til Stockholm, hvor klasselokalerne var hvide og farveløse. I Barcelona læste hun indretningsdesign og blev introduceret til farvepsykologi.
“Mine lærere opfordrede os til at bruge farver … særligt farvepsykologi. Vi havde et helt år med farvelære.”
Da hun flyttede tilbage til Sverige i 2018, blev hendes tilgang mødt med skepsis.
“Alt var hvidt … vægge, lofter, køkkener, selv gulvene.”
I starten kom kun fem mennesker til hendes foredrag om farvepsykologi. Men hun holdt fast.
“Nu, hvor jeg har arbejdet med det i over 15 år, kan jeg mærke, at folk begynder at blive mere nysgerrige. De begynder selv at fornemme, at farve gør noget ved dem.”
Et sted man kan kalde … hjem.
På de dage, hvor tankerne larmer, og hun har brug for noget uden ord, træder farverne i karakter.
Farverne er hendes vidner. Et refleksivt værktøj, der skaber harmoni, åbner op for heling og giver plads til glæde og nærvær.
“Jeg tænker ikke i indretning, men i indre tilstande. Jeg maler ikke for stil. Jeg maler for stabilitet.”
Hos Sara bliver hjemmet en forlængelse af hendes nervesystem.
Et rum der justerer sig.
Som et vejrskifte i farvetoner.
For at kunne være i det.
”Mal det du mærker. Skift farve, når du skifter sted.”